Sykehusskolen fikk bærekraftsball av statsminister Erna Solberg

Erna Solberg gir Sykehusskolen bærekraftsballen

Statsminister Erna Solberg har delt ut bærekraftsballer til statsledere, kjendiser og idrettsstjerner. Nå har også Sykehusskolen i Oslo fått en slik ball, etter at Line Larsen (13) skrev en epost til statsministeren. Line tok selv imot Solberg da hun besøkte Line og andre skoleelever på Ullevål sykehus, mandag 3. februar.

Under besøket fikk Line fortelle om sitt arbeid med bærekraftig utvikling mens hun var elev ved Sykehusskolen. Da designet Line en gjenbrukskalender av restmaterialer med et miljøbudskap for hver dag i desember. Kalenderen brukte blant annet kassert tøy fra Tøylageret på Ullevål sykehus. Miljøbudskapene ble også publisert på Instagramkontoene til Sykehusskolen i Oslo og Oslo universitetssykehus.

Erna i samtale om bærekraftig utvikling med skoleelevene.

Statsministeren fikk overrakt en selvlaget bok med klimadikt, tegneserier og miljøtiltak knyttet til FNs 17 bærekraftsmål fra elevene på Sykehusskolens avdeling på Ullevål sykehus. Elevene har den siste tiden jobbet med å skrive sustainable poetry. Et av diktene tok for seg bærekraftsmål nummer 10 om mindre ulikhet:

Dele
De rike blir rikere
de fattige blir fattigere
hvorfor må det være
så stor forskjell?
vi lærer å dele i barnehagen
men glemmer det som voksen

Skrevet av Gabriel

Undervisningsinspektør ved Sykehusskolen i Oslo, Glenn Brakestad Jakobsen, ønsker at elevene ved Sykehusskolen skal få anledning til å utforske hvordan de kan påvirke og bidra til et mer bærekraftig samfunn i praksis:

- Bærekraftig utvikling har lenge vært et satsningsområde hos oss. Nå samarbeider vi med Oslo universitetssykehus om å skape et grønnere og mer miljøvennlig sykehus gjennom prosjektet vårt i Den naturlige skolesekken. Gjenbrukskalenderen til Line og klimadiktene elevene våre skriver, er kreative tiltak som bidrar til å sette fokus på miljø og bærekraft for andre elever og ansatte på sykehuset. Da er det flott at elevenes handlinger også blir lagt merke til av statsministeren.

Den naturlige skolesekken

Den naturlige skolesekken er en ordning som skal stimulere grunnskoler og videregående skoler til å utvikle undervisningsopplegg som fremmer undervisning for bærekraftig utvikling. Oppleggene må være tverrfaglige.

I tillegg til økonomisk støtte, får skolene faglig støtte og blir fulgt opp av regionale kontakter fra ulike lærerutdanninger. Det arrangeres regionale samlinger for skolene i hver region og en årlig nasjonal konferanse for alle deltakerskolene.

Les mer på www.natursekken.no