Åpning av takhagen på Barnesenteret, Ullevål sykehus

Takhagen

Sykehusskolen i Oslo deltar i Den naturlige skolesekken med et prosjekt om å utvikle en takhage på Ullevål sykehus. Prosjektet har et mål om at skoleelevene på sykehuset skal få være aktive deltakere i å lage et litt mer bærekraftig sykehus og en litt mer bærekraftig by.

I arbeidet med takhagen har skoleelever fra 1. trinn til VG3 kommet med plantegninger og forslag, hjulpet til med å søke prosjekttilskudd til solcelledrevet selvvanningssystem, valgt utemøbler, og sådd og plantet ut grønnsaker og pollinatorvennlige blomster mens de har vært innlagt ved sykehuset. I tillegg har vi fått hjelp av elever fra Verksted på hjul ved Lønnebakken skole, som har bygd dyrkekasser for oss med integrerte minigolfbaner, etter at en av elevene våre foreslo å ha minigolfbane.

På verdens miljødag, onsdag den 5. juni, kl. 13:00, åpner klima- og miljøminister Ola Elvestuen takhagen offisielt for bruk. Vi håper at takhagen skal bli et grønt og friskt rom for barn og ungdom på sykehuset, hvor det er mulig å slappe av, være sosial og lære om å dyrke egen mat.

Prosjektet er et samarbeid med Barnesenteret ved Oslo universitetssykehus, Bybonden i Oslo, Fragment, og Verksted på hjul. Prosjektet har mottatt støtte fra Den naturlige skolesekken, Sparebankstiftelsen DNB, og Oslo europeisk miljøhovedstad 2019.