Strategisk plan

Sykehusskolen i Oslos strategiske arbeid for 2024
Sykehusskolen i Oslo gir et undervisningstilbud til elever fra første trinn i grunnskolen til siste trinn i videregående skole som er innlagt ved Oslo
universitetssykehus. Skolen utarbeider hvert år en strategisk plan for å drive god skoleutvikling og oppfylle vårt samfunnsoppdrag på en best mulig måte. Med utgangspunkt i skolens visjon “Trygghet, mot og mestring” og Osloskolens mål og føringer, skal vi jobbe aktivt som et profesjonelt lærende fellesskap for å sikre at alle våre elever skal få et trygt og inkluderende opplæringstilbud på sykehuset. Her beskriver vi Sykehusskolen i Oslos viktigste utviklingsområder fra strategisk plan for 2024.

Viktige endringer i våre rammebetingelser i 2024
Fra 2024 står Sykehusskolen i Oslo ovenfor en spennende tid knyttet til byggeprosesser ved Nye Oslo universitetssykehus. Protonsenteret ved Nye
Radiumhospitalet vil bidra til at skoleelever som tidligere ble sendt til utlandet for behandling, nå skal motta behandling i Oslo. Vi skal også etablere oss i nye skolelokaler ved Radiumhospitalet, samtidig som at det er byggestart ved Nye Rikshospitalet. Her vil store deler av arealene rundt sykehusskolens avdeling bli en byggeplass. Når Nye Rikshospitalet står ferdig, vil det være som lokalsykehus for barn fra alle bydeler i Oslo og som regionsykehus for barn fra Helse Sør-Øst. Samarbeidet og kommunikasjonen med sykehuset blir svært viktig i vårt strategiske arbeid i årene framover, både for å sikre at nye elevgrupper mottar undervisningen de har krav på og for å kunne møte et økt elevtall. For Sykehusskolen i Oslo vil også ny opplæringslov inneha en viktig endring. Tidligere har ikke søsken til barn innlagt på sykehus hatt krav på opplæring på sykehus, men når den nye loven trer i kraft 1. august 2024, styrkes barns rettigheter som pårørende ved at opplæring for søsken og barn av innlagte på sykehus blir en rettighet. Sykehusskolen praktiserer allerede undervisning av pårørende ved sine avdelinger, men styrkingen av opplæringsretten til søsken og barn av innlagte kan være en viktig brikke for at barnefamilier oftere kan stå samlet i krevende situasjoner og behandling på sykehus. Det vil også Barnekreftforeningens etablering av familiesentre for familier med langtidssyke barn ved universitetssykehusene i Norge, som årets TV-aksjon går til. Her vil sykehusskolen være tidlig ute for å informere våre samarbeidspartnere om barns rettigheter til skole på sykehus og sikre at vi får ivaretatt vårt mandat.

Inkluderende praksis
Med store endringer i det fysiske miljøet rundt barn og unge på sykehuset, blir en trygg og inkluderende sykehusskole desto viktigere. Sykehusskolen
skal ha en inkluderende praksis der det er plass til alle. Trygghet skaper lærerne gjennom å gi elevene forutsigbarhet, oversikt og kontroll over sin
egen skolesituasjon i en ellers uforutsigbar situasjon. Relasjonsbygging skal stå sentralt i møtet med elevene og skolens utviklingsarbeid, hvor
lærerne gir emosjonell støtte gjennom positivt klima, sensitivitet og perspektivtaking. Ved å jobbe systematisk med disse faktorene for å skape et inkluderende læringsmiljø, skal vi fremme helse, trivsel og læring for alle elever vi møter, i tråd med intensjonene i læreplanverkets overordnede del.

Utforskende og skapende undervisning
I opplæringa ved Sykehusskolen i Oslo ønsker vi å gi elevene mestringsmuligheter gjennom utforskende og skapende undervisning. Våre
skolelokaler skal innby til varierte, tverrfaglige og praktiske aktiviteter tilpasset elevenes behov. Dette skal prege undervisningen, enten den foregår i skolerommene våre, på sengepost, i skolehage eller i nærmiljøet. I 2023 utgav Sykehusskolen i Oslo sin første skoleavis. Nå har vi satt oss som mål å utgi en skoleavis årlig, der elevarbeider og elevstemmen kommer tydelig frem. Lærerne ved sykehusskolen deltar i tillegg i en felles kursrekke om programmering og algoritmisk tenkning som vi ønsker skal bygge oppunder gaming og programmering som mestringsarena for elevene. Elevmedvirkning bruker vi som et viktig ledd i å sikre at elevene våre opplever kontroll i en situasjon de ofte har lite kontroll over selv. Vi vil styrke elevmedvirkningen for den enkelte og på overordnet nivå på Sykehusskolen i Oslo. Dette ønsker vi å gjøre ved å samarbeide med brukerrepresentanter og sykehusets ungdomsråd, og ha rutiner for å aktivt samle inn tilbakemeldinger fra elever som er langvarig innlagt på sykehuset som en del av vår praksis.

Strategisk plan 2024