Snart kommer våren til takhagen på Ullevål sykehus

takhage

Sykehusskolen i Oslo deltar i skoleåret 2018/2019 i Den naturlige skolesekken med et prosjekt om å utvikle en takhage på Barnesenteret, Ullevål sykehus. Takhagen skal bli et grønt rom som kan bidra til økt trivsel, helse og livskvalitet for barn og ungdom på sykehuset. Prosjektet er en del av vår satsning på utdanning for bærekraftig utvikling, der skoleelevene på sykehuset medvirker i hele prosessen og får bidra med konkrete tiltak for miljøet og en bærekraftig framtid. Fram mot sommeren vil flere dyrkekasser, nye utemøbler og et par minigolfbaner komme på plass.

Siden skolestart har vi fått inn mange utrolig flotte forslag på hvordan en takhage på sykehuset kan se ut. Det har vært en åpen oppgave der alle ideer er velkomne. Det har resultert i elver, boblebad, trampoline, minigolfbane, bordtennis, paradis, bikuber, pizzaovn, benker og bord. Vi har også fått inn forslag til hva vi kan dyrke i takhagen: mange ulike grønnsaker, bærbusker, honningblomster, pæretre, epletre, morelltre, grantre, palme, og juletre. Nå har vi begynt å så frø og forkultivere noen av disse plantene og blomstene som vi skal plante ut i løpet av våren.

De siste månedene har vi gjennomført en spørreundersøkelse om hvilke utemøbler skoleelevene liker best, fargevalg og hva de tenker om å ha en takhage på sykehuset. Utemøbler er bestilt etter resultatene fra avstemningen og vil bidra til å skape et godt uterom for barn og ungdom på sykehuset. I spørreundersøkelsen vår kommer det også fram at det er viktig for skoleelevene på sykehuset med noe aktivt å gjøre i takhagen. Dette prøver vi å imøtekomme ved å bygge videre på ideen til en av våre elever på 4. trinn, minigolfbaner. Akkurat nå hjelper nemlig Verksted på hjul ved Lønnebakken skole oss med å bygge dyrkekasser til takhagen med integrerte minigolfbaner!

Vi ser at de sosiale aspektene ved å ha en takhage på sykehuset fremstår som særdeles viktig fra et bærekraftsperspektiv for elevene våre. Å kunne være ute og å koble av fra alt som skjer på sykehuset trekkes fram som de viktigste grunnene til å ha en takhage på sykehuset, samtidig som at de har et sterkt engasjement for miljøet og mange ideer til hva vi kan gjøre av grønne tiltak på sykehuset.

Prosjektet mottar økonomisk støtte fra , , og .

Den naturlige skolesekken

Den naturlige skolesekken er en ordning som skal stimulere grunnskoler og videregående skoler til å utvikle undervisningsopplegg som fremmer undervisning for bærekraftig utvikling. Oppleggene må være tverrfaglige.

I tillegg til økonomisk støtte, får skolene faglig støtte og blir fulgt opp av regionale kontakter fra ulike lærerutdanninger. Det arrangeres regionale samlinger for skolene i hver region og en årlig nasjonal konferanse for alle deltakerskolene.

Les mer på www.natursekken.no