Hovedseksjon

Vår profil

Alle elever har en lovbestemt rett og plikt til undervisning når de er innlagt på sykehus. Sykehusskolen ønsker å kunne komme med et helhetlig undervisningstilbud til elever med korte såvel som lengre sykehusopphold.

Sykehusskolen har tre avdelinger:
Radiumhospitalet, Rikshospitalet og Ullevål Sykehus.

Skolens visjon er å gi elevene trygghet, mot og mestring. Vi fokuserer på å ta vare på det friske hos elevene. Vi tilpasser opplæringstilbudet til den enkelte elevs faglige ståsted, læremessige forutsetninger og helsetilstand. Det er også mulig å gjennomføre kartlegginger, prøver, tentamener og eksamener på Sykehusskolen om det er behov for det. I tillegg til at de er kompetente lærere i sine respektive fagfelt, har også lærerne ved Sykehusskolen i Oslo spisskompetanse på pedagogiske konsekvenser av ulike sykdommer. 

Vi jobber for et tett samarbeid med elevens nærskole, slik at eleven kan få den faglige og pedagogiske oppfølgingen den trenger. 

Les mer om skolens organisering

Pedagogisk praksis

  • Vi arbeider målrettet for at elevene engasjerer seg og deltar i planleggingen av egen læring.
  • Vi tilpasser læringen ut fra elevenes behov, helsetilstand og faglige behov.
  • Vi samarbeider med foresatte og nærskole om å opprettholde kontinuitet i elevenes skoletilbud.
  • Vi legger vekt på tverrfaglig samarbeid.

Kompetanse og arbeidsmiljø

  • Vi tilstreber høy kompetanse gjennom kontinuerlig utvikling og erfaringsdeling
  • Vi legger vekt på åpen og inkluderende dialog
  • Vi arbeider for et godt kommunikasjonsklima som tåler uenighet.

Hvem har rett på undervisning?

Opplæringslovens § 28-4 Ansvar for opplæringa til innlagde og for barn og søsken til innlagde i helseinstitusjonar

Fylkeskommunen skal oppfylle retten til grunnskoleopplæring, førebuande opplæring for vaksne og vidaregåande opplæring for dei som er innlagde i helseinstitusjonar i fylket. Fylkeskommunen skal også oppfylle denne retten for barn og søsken til innlagde i helseinstitusjonar når institusjonsopphaldet truleg vil føre til meir enn fjorten dagars fråvær per skoleår for barnet eller søskenet.

Ansvaret til fylkeskommunen omfattar berre innlagde som får spesialisthelsetenester finansierte av staten, og barn og søsken til innlagde som får slike tenester.

Fylkeskommunen der ein helseinstitusjon ligg, har rett til refusjon for kostnader til opplæringa frå fylkeskommunen der pasienten eller barnet eller søskenet til pasienten var busett på innleggingstidspunktet. Refusjonsretten gjeld berre ved innlegging i institusjonar som tilbyr tverrfagleg spesialisert behandling for rusmiddelavhengige, og innlegging i institusjonar i det psykiske helsevernet. Departementet kan gi forskrift om satsar for refusjon.

Blir opplæringa gitt i helseinstitusjon, skal institusjonen sørgje for dei lokala som trengst.

Elevgrunnlag

Elevene våre har varierte forutsetninger:

  • Elevene kommer fra mange ulike pasientgrupper med forskjellige diagnoser.
  • Elevene kan ha korttids- eller et langtidsopphold på sykehus.
  • Noen elever har flere innleggelser på sykehus. Av dem kommer noen jevnlig over flere år.
  • 70% av våre elever kommer fra andre fylker enn Oslo.

Vår visjon og verdigrunnlag

Trygghet, mot og mestring!

Vi er en skole som legger vekt på at alle blir sett, hørt, verdsatt og inkludert!